Omkostninger for brug af Serviceplatformen i 2017

Den såkaldte ’buffetpris’ for brug af Serviceplatformens services i 2017 er netop meldt ud til kommunerne.

Buffetprisen som afregningsmodel blev besluttet i 2015 i fællesskab med en kommunal arbejdsgruppe for at give kommunerne så høj budgetsikkerhed som muligt.

Buffetprisen er en pris pr. borger/år, som er baseret på alle kommuners samlede forbrug på Serviceplatformen. Prisen reguleres årligt på baggrund af det forventede og faktiske forbrug.

KOMBIT har netop orienteret alle kommuner om buffetprisen for 2017, som er beregnet til at blive 2,15 kr. pr. borger.

Forventet stigning i forbrug af services

KOMBIT forventer en stigning i dataforbrug på Serviceplatformens services i 2017. Det skyldes blandt andet, at stort set alle kommuner i løbet af 2015 og de første måneder af 2016 er påbegyndt en omlægning af datatræk til Serviceplatformen. Samtidig er den nye it-løsning til opkrævning af ejendomsskat og ejendomsbidrag planlagt til lancering i 2017, og monopolbrudssystemerne Kommunernes Ydelsessystem (KY), Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) og Sagsoverblik/Partskontakt (SAPA) forventes delvist udrullet.

Reguleret for mindre forbrug

Buffetprisen fungerer som en aconto-lignende afregningsmodel. Den årlige pris beregnes både på baggrund af det forventede fremadrettede forbrug og det faktiske bagudrettede forbrug. I 2015 har kommunernes faktiske forbrug af services vist sig at være lidt lavere end oprindelig forventet. Omkostningerne for 2017 er derfor nedjusteret på den baggrund.

Inkluderet udviklingspulje til nye services

Som en del af buffetprisen for 2017 ligger omkostninger til en ny udviklingspulje. Udviklingspuljen udgør ca. 1 kr. ud af de 2,15 kr.

På kort sigt har det primære fokus for Serviceplatformen været at få etableret de services, som skal understøtte monopolbrudssystemerne. Ved udgangen af 2015 besluttede KOMBIT derfor i samarbejde med Serviceplatformens kommunale følgegruppe at oprette en udviklingspulje. Puljen skal understøtte kommunernes behov for nye eller ændrede services ud over de planlagte services. Dermed skal udviklingspuljen bidrage til kommunernes arbejde med gradvist at omlægge datatræk til Serviceplatformen, hvor det giver værdi.

denne side kan man læse mere om udviklingspuljen og se en liste over de behov, der foreløbig er meldt ind fra kommuner og kommunale it-leverandører. De indmeldte behov prioriteres af Serviceplatformens kommunale følgegruppe med afsæt i værdiskabelse for flest mulige kommuner.

Gevinster ved brug af Serviceplatformen

Stort set alle landets kommuner bruger i dag Serviceplatformen til ét eller flere af kommunens it-systemer. Baggrunden for omlægning af datatræk til Serviceplatformen kan være forskellig. Nogle gør det af strategiske grunde som en del af rejsen fra ’lejer til ejer’. Andre på grund af den langsigtede business case. Andre igen gør det, fordi de har set en her-og-nu besparelse på et konkret it-system. For inspiration læs cases fra kommuner og se en video om Odense Kommunes arbejde med at flytte CPR-træk fra andre registre til Serviceplatformen med besparelser til følge.

Mere information

For mere information om afregningsmodellen for brug af Serviceplatformen læs her og se FAQ med ofte stillede spørgsmål.